ZESPÓŁ SZKÓŁ TRANSPORTOWO - ELEKTRYCZNYCH CKU zapoczątkował działalność dydaktyczno-wychowawczą od dnia pierwszego września 2002r.

Zostały połączone dwie ostrowskie placówki dydaktyczne o zbliżonych kierunkach kształcenia, czyli o profilach elektromechanicznych.

Siedziba nowego organizmu to dawny obiekt powstały w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych z inicjatywy Fabryki ZNTK-"OSTRÓW", w którym początkowo kształcono kadry na potrzeby Zakładu. Następny etap to przekształcenie Szkoły w Zespół Szkół Transportowych podległy pod Ministerstwo Komunikacji. W połowie lat dziewięćdziesiątych ministerstwo przekazało Szkołę Starostwu Powiatowemu, któremu do dziś placówki ponadgimnazjalne podlegają jako Organowi Założycielskiemu.

Druga Szkoła która weszła w skład ZST-E to Zespół Szkół Zawodowych nr 1, miał on siedzibę przy ulicy Wolności 10 (dawniej ul. PPR-u). W powstałej na początku lat pięćdziesiątych Szkole ponadpodstawowej, ulokowanej w historycznym budynku po koszorach wojskowych, kształcono mechaników i elektryków na poziomie technikum oraz Zasadniczej Szkoły Zawodowej. Szkoła ta mocno wrosła w miejscowe środowisko kształcąc i wychowując kilka pokoleń Ostrowian.

Warsztaty Szkolne Zespołu Szkół Zawodowych posiadają niemal 60-cio letnią historię. Placówka powstała w roku 1949 w obiektach zlikwidowanej Fabryki Ceraty. Warsztat przez lata działalności przekazywał umiejętności praktyczne młodzieży pozyskując pewną ilość stałych klientów - zleceniodawców.

Pod koniec lat siedemdziesiątych powołano w ramach warsztatu uczniowskiego Gospodarstwo Pomocnicze na mocy Zarządzenia Ministra Finansów z dnia 18.02.1978r. (Monitor Polski Nr 9 poz. 32). Położono nacisk na przynoszenie zysku z działalności produkcyjnej. W tym czasie zatrudnionych było 25 nauczycieli zawodu i 26 pracowników (w tym 10 na stanowiskach robotniczych). Naukę pobierało 500 ucznów. W połowie lat dziewięćdziesiątych przyszedł kryzys - dochody były żadne. Spowodowało to zwolnienie wielu pracowników zatrudnionych w Gospodarstwie. By przywrócić rentowność postawiono na zorganizowanie i otwarcie Stacji Kontroli Pojazdów. Po wielu zabiegach Stacja rozpoczęła działalność na przełomie 1997/98 stając się głównym źródłem utrzymania Gospodarstwa Pomocniczego. Większość urządzeń, wyposażenia, obrabiarek ulegało dekapitalizacji lub po prostu znikało ustępując miejsca rozbudowującej się wg obowiązujących przepisów Stacji Kontroli Pojazdów. Sporadycznie robione pozorne inwestycje i naprawy tylko w części przywracały sprawność posiadanych maszyn i urządzeń.

Od kilku lat Warsztat realizuje swoje funkcje znajdując się w strukturze organizacyjnej wynikłej z połączenia dwóch zespołów szkół technicznych o profilach: samochodowym i elektrycznym. Zmieniło się jego kierownictwo, wiele osób odeszło na emerytury.

Warsztat Uczniowski - Gospodarstwo Pomocnicze posiada uchwalony głosami Rady Pedagogicznej Statut i Regulamin. Powinien posiadać schemat organizacyjny a zatrudnieni pracownicy i nauczyciele praktycznej nauki zawodu komfort pracy na przyzwoitym poziomie dla dobra uczonej młodzieży.

Większość z posiadanego parku maszynowego to biekty posiadające dużo powyżej dwudziestu lat. Wyposażenie nie jest odnawiane poprzez zakup. Jedynie w wyniku gospodarności oszczędności staraniu i poprzez własny wkład pracy utrzymuje się poziom względnej sprawności wyposażenia.

W lutym 2010 odbył się przetarg w wyniku którego została wyprzedana część zbędnego lub przestarzałego parku maszynowego Warsztatów Szkolnych. Nastąpiła likwidacja Gospodarstwa Pomocniczego w grudniu 2010 roku.

2013, piątek 12 kwiecień to data uroczystości 10 lecia istnienia ZST-E. Szkoła wyposażona została w nowoczesne pracownie w ramach Unijnych Projektów. Powstała Pracownia Technologii Spawalniczych, Pracoenia obrabiarek CNC, Izba Pomiarów, Warsztat naprawy samochodów w byłej sali gimnastycznej, Pracowna elertroamochodowej, oraz kompleks boisk sportowych. Obiekty szkolne na przełomie 2011/12 przeszły termomodernizacje. Warunki nauki i pracy stale ulegają poprawie.



opracowanie
mgr inż. Roman Matczak
 


-->